Een keuze voor ander materieel op de NZ-lijn levert honderden miljoenen aan bezuinigingen op en een betere bediening van Amstelveen. De te verwachten aantallen passagiers op de NZ-lijn kunnen makkelijk vervoerd worden met smal materieel. Het zou verstandig zijn als de gemeenteraad in januari bij het debat over de NZ-lijn op de keuze voor breed materieel terugkomt.
Toen ik op 10 september 2008 afscheid nam van de gemeenteraad memoreerde burgemeester Cohen nog mijn tegenstem bij het besluit in oktober 2002 tot aanleg van de NoordZuidlijn. Het besluit tot aanleg heb ik toen een historische vergissing genoemd. Een half uur na de met gelach in de raadzaal ontvangen woorden van Cohen werd bekend dat er weer Wevershuisjes aan de Vijzelgracht waren verzakt.
Mijn tegenstem was vooral ingegeven door de keuze van het college voor het inzetten van breed (3 meter) metromaterieel op de NZ-lijn. Die keuze zou volgens de ambtenaren en het college absoluut noodzakelijk zijn om de gigantische aantallen verwachte reizigers te kunnen vervoeren. Ik heb die cijfers steeds als absurd en gemanipuleerd afgedaan. Het rapport van de enquêtecommissie onderstreept nu mijn stelling en spreekt van stelselmatig te hoog ingeschatte vervoerswaardecijfers. Nu dit eindelijk wordt erkend is het zaak het besluit tot aanschaf van breed metromaterieel te herzien en alsnog te kiezen voor smal (2,65 meter) materieel. Rijtuigen van deze breedte rijden al jaren op de ringlijn en de Amstelveenlijn. Alleen op de oude metro-oostlijn rijdt 3 meter materieel.
Het grote voordeel van bijvoorbeeld het ringlijnmaterieel is dat het kant en klaar van de plank gekocht kan worden en de verlenging van de NZ-lijn naar Amstelveen valt honderden miljoenen euro’s goedkoper uit. De verlenging? Ja, want onlangs heeft de Stadsregio en de gemeenteraad van Amsterdam besloten de NZ-lijn door te trekken naar Amstelveen. Overigens niet verder dan het Centrum. Omdat met breed materieel gereden gaat worden moet de hele Amstelveenlijn worden aangepast. De sporen moeten uit elkaar worden gelegd en kruisingen moeten ongelijkvloers worden. Er zijn zelfs plannen om de hele lijn op palen te zetten, vergelijkbaar met de metro in de Bijlmer.
Als op de NZ-lijn met hetzelfde smalle materieel gereden gaat worden als nu al op de Amstelveenlijn en de ringlijn rijdt kan de verlenging naar Amstelveen met weinig ingrepen en relatief lage kosten worden uitgevoerd. Bijkomend voordeel is dat de verbinding niet hoeft te eindigen bij het Centrum van Amstelveen maar dat net als nu doorgereden kan worden tot aan Westwijk.
Een keuze voor smal materieel levert honderden miljoenen aan bezuinigingen op en een betere bediening van Amstelveen. Wat betreft de te verwachten aantallen passagiers kan het makkelijk. Daarom zou het heel verstandig van de gemeenteraad zijn om in januari, bij het debat over de NZ-lijn, op de keuze voor breed materieel terug te komen.
– Bouwe Olij